fredag 6 januari 2012

Lameller

Mina älskade lameller är äntligen på plats i köket. Jag hade valt en gör-det-själv-variant och trodde därför att det skulle vara lite trixigare och ta betydligt längre tid att få upp dem. Men det var verkligen busenkelt och efter 2,5 timmar (utan svordomar) var det klart. Rätt nöjd måste jag säga :) Tänk att 24 vita tygremsor kan vara så vackert? Ja, jag är verkligen kär i lameller... Jag skulle kunna ha dessa stilrena sköningar i hela huset. Men det blir kanske lite tjatigt.



1. Kapa eventuellt skenan till önskad längd och montera. Jag ville ha min så nära taket som möjligt och tog därför bort taklisten.

2. Trä in tyngden nertill i lamellen.

3. Mät hur lång lamellen ska vara. Vik en kant och trä in den dubbelvikta tygdelen i plasthållaren.

4. "Lås" med pinnen och kroka fast lamellen i skenan.

5. Klipp av överblivet tyg.

6. Upprepa samma procedur med alla tygremsor.

7. När alla lameller hänger där de ska monteras kedjan nertill i tyngderna på både fram- och baksida.


8. Tadaaa... Klart!





2 kommentarer:

Louise sa...

Så fin skänk du har i ditt kök. Var har du köpt den? Jag är på jakt efter en skänk till min hall. Tacksam för svar.
Kram

Marie sa...

Hej Louise, kul att du gillar skänken :) Den kommer från IKEA och heter TORSBY sideboard. Hoppas du får tag i den!
Kram M