fredag 11 december 2009

Julgott

Dags att börja fylla frysen med julgodis. Det finns ju en uppsjö av mumsiga varianter. Igår gjorde vi en frasig julfavorit. Enkla att göra och hur goda som helst! Vis av erfarenhet så måste vi göra en eller ett par satser till innan jul.



Eftersom jag är jag så har det skruvats i receptet. Antingen ska det ju läggas till eller tas bort något ;-) Jag bytte mörk choklad mot ljus, knäckformar mot muffinsformar och cornflakes mot Kellogs Special K (och halverade mängden). Här kommer receptet till alla gottegrisar. Originalreceptet finns oxå med för den som hellre vill testa det.

Chokladgodis
16 muffinsformar
250 g ljus choklad
100 g smör
6 msk ljus sirap
7 dl Kellogs Special K

Bryt chokladen i bitar och lägg i kastrull. Tillsätt smör och sirap. Låt smälta på svag värme. Blanda i Special K. Klicka smeten i muffinsformarna. Förvara i frysen.
Originalrecept:
30 knäckformar
125 g mörk choklad
50 g smör
3 msk sirap
6 dl cornflakes

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har ett starkt minne av att jag smakade dessa förra julen och tyckte att de var jättegoda så jag blev glad när jag såg att du lagt ut receptet!

Lenis